Nyheter
Läs mer
För dig som är förälder
Läs mer
Komet för professionella
Läs mer
Kontakta oss
Läs mer
Forskning
Forskning på Komet 12-18 år
Alfredsson, Thorvaldssin, Axberg & Broberg (2018). "Parenting programs during adolescence: Outcomes from universal and targeted interventions offered in real-world settings." Målet med studien var att undersöka kort och långsiktiga utfall av fem olika gruppbaserade föräldrastödsprogram när de erbjuds föräldrar till barn i åldrarna 10-17 år. 315 föräldrar deltog i ett av föräldrastödsprogrammen Active Parenting, COPE, Connect, Komet eller Leadership training for parents of teenagers (LFT). Resultaten visade små till måttliga förändringar, vad gäller föräldrastil, föräldrarnas mentala hälsa, familjeklimat och ungdomarnas mentala hälsa, i alla program.Överlag var förändringarna störst för de föräldrar som deltog i Komet, både kort och långsiktigt.
Alfredsson, E (2015). "Att vara förberedd när stormen kommer – Om deltagande i och effekter av ledarledda grupper för föräldrar med äldre barn och tonåringar." Denna licentiatexamensuppsats visar att ungdomsföräldrar som deltar i föräldrastödsgrupper rapporterar fler psykosociala svårigheter än föräldrar i allmänhet. Fem föräldrastödsprogram undersöktes och jämfördes också, där Komet var ett av dem. Komet var det program som fick störst positiva effekter, både på kort och längre sikt.
Forskning på Komet 3-11 år
SBU rapport, 2019 "Föräldrastödsprogram vid utagerande beteende hos barn: effekter och verksamma komponenter." I en rapport av SBU från september 2019 sammanfattas en systematisk översikt över verksamma komponenter i föräldrastödsprogram vid utagerande beteende hos barn i åldrarna två till nio år. I föräldrastödsprogram som innehöll positiv förstärkning var barnen mindre utagerande efter programmet, speciellt när beröm användes. Detsamma gäller för program som innehöll naturlig eller logisk konsekvens, till exempel att föräldern tar bort en leksak som barnet slår med. Fem komponenter hade dessutom samband med minskat utagerande i indikerad prevention och behandling: bygga relationer, gemensam lek, aktivt lyssnande, färdigheter för föräldrarna själva samt time-out, där barn och föräldrar skiljs åt för att kyla ner en konflikt.
Läs mer: https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-kommentar/foraldrastodsprogram-vid-utagerande-beteende-hos-barn-effekter-och-verksamma-komponenter/
Helander et. al. (2018). "The effect of adding Coping Power Program-Sweden to Parent Management Training-effects and moderators in a randomized controlled trial." Studien undersökte effekten av gruppbaserad KBT för barn som tillägg till Komet. 120 barn i åldrarna 8-12 år med en trots- och utagerandeproblematik och deras föräldrar blev slumpmässigt tilldelade till antingen en kombination av barn-KBT och Komet eller till endast Komet. Efter behandlingen minskade beteendeproblem i båda grupper. Föräldrafärdigheterna förbättrades likaså. Prosociala beteenden förbättrades mer i den kombinerade behandlingen jämfört med enbart Komet, men endast i den grupp barn med allra störst svårigheter vad gäller trots och utagerande beteende.
Den nationella jämförelsestudien: Socialstyrelsen beslutade 2008 att genomföra en nationell jämförelsestudie av fyra föräldraskapsstödsprogram, där KOMET ingick, samt en självhjälpsbok. Örebro Universitet fick i uppdrag att genomföra studien och resultaten, som publicerades 2014, visar att barnens beteendeproblem minskar och att föräldrarna känner ny glädje i sitt föräldraskap efter deltagande i ett föräldrastödsprogram. Förbättringarna gällde alla de fyra studerade programmen, och effekterna kvartstod både ett och två år senare. KOMET fick störst effektstorlek (d=.63), men skillnaderna mellan de olika föräldrastödsprogrammen var mindre vid ett- och tvåårsuppföljningen. http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19594/2014-11-12.pdf
Clinical Significance of Parent Training for Children with Conduct Problems
I den här artikeln undersöks klinisk signifikans inom Komet och även andra föräldrastödsprogram. Klinisk signifikans handlar om vilken betydelse t ex Komet har för barn i deras vardag och liv. Man undersöker hur stor del av de som får ta del av Komet som blir helt "återställda" eller så pass förbättrade att detta leder till en stor skillnad till det bättre i vardagen för barnen.
Läs artikeln här
Martin Forsters doktorsavhandling: When Cheap is Good (2010)
Effektutvärdering av förstärkt Komet, januari 2013
Utvärderingen har genomförts vid Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet. Rapporten är skriven av Jenny Jakobsson, socionom och projektledare för utvärderingen. Martin Forster, Fil. Dr har bidragit med statistiska analyser.
Läs utvärderingen här
iKomet
Enebrink, Högström, Forster, Ghaderi (2012). "Internet-based parent management training: A randomized controlled study". Utvärdering av internetadministrerad Komet. Läs artikeln här
Pågående forskning på iKomet vid Karolinska Institutet:
- Projekt 1: Syftet med detta projekt är att undersöka hur iKomet fungerar när programmet implementeras i olika reguljära verksamheter.
- Projekt 2. Tillämpning av iKomet i första linjens psykiatri
För mer information se: www.ipsykologi.se/projekt/ikomet
Uppsatser
Kams & Seppälä (2007) En jämförande studie av två föräldraträningsprogram för barn med allvarliga beteendeproblem
Hultman-Boye (2008) Ungdomars, ledares och föräldrars upplevelser av ‘KOMET för föräldrar till ungdomar 12-18 år
Rooth (2007) “Mamma vann, hon klarade allt!”: Barns upplevelser av föräldrastödsprogrammet Komet.
Erman & Svensson (2007) “Att leva ett liv - inte vinna ett krig. En kvalitativ studie om beteendeterapeutisk föräldrautbildning- UngdomsKomet”. C-uppsats 10p Kvalitativ studie
Skol-Komet
Single Case studie om skolKomet: Martin Forster och Julia Zyto - Komet för lärare en experimentell fallstudie 2010
Tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet av Martin Karlberg: Läs utvärderingen här
Nedan finns länkar till två rapporter om utvärderingar av Komet för lärare:
Utvärdering av Komet för lärare
Utvärdering av Komet för lärare till elever med ADHD eller DAMP
Klicka nedan för att ladda ner rapporterna Rapporter om “Komet för föräldrar till barn 3-11 år”
Forskningsrapport om KOMET för föräldrar
Verksamhetsutvärdering av KOMET för föräldrar
Andra intressanta rapporter